Zobacz inne artykuły:
zdjecie_aktualnosci
Laboratoria Przyszłości – wsparcie dla wszystkich szkół podstawowych
zdjecie_aktualnosci
Realizacja Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
zdjecie_aktualnosci
Udział uczniów zaszczepionych w zajęciach stacjonarnych - komunikat MEiN


Zmiany w wykazie lektur - MEiN podpisał rozporządzenia
zdjecie_aktualnosci

W piątek, 13 sierpnia Minister Edukacji i Nauki podpisał projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia w sprawie:

  1. podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
  2. podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia;
  3. ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. 

Najważniejsze zmiany w tych rozporządzeniach MEiN to nowy wykaz lektur, dodanie podstawy programowej z przedmiotu historia tańca, zmiana sposobu realizowania zajęć przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. 

Pierwsze rozporządzenie wprowadza zmiany w wykazach lektur z zakresu edukacji polonistycznej na I etapie edukacyjnym (klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna) oraz z języka polskiego na II etapie edukacyjnym (klasy IV–VIII szkoły podstawowej). Zmiany te obejmują zarówno wykaz lektur podstawowych, jak i uzupełniających – tych przede wszystkim. W przypadku lektur obowiązkowych w projekcie proponuje się zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z danej pozycji, co nie będzie skutkowało zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych. W przypadku klas I–III zmiany dotyczą propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania. Pod tekstem znajduje się wykaz zmian lektur.

Poza tym z dniem 1 września 2021, rozporządzeniem zrezygnowano z zalecenia wskazującego, że ww. zajęcia powinny być przeprowadzane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Skreśla się tu zdanie „Ze względu na konieczność podziału klasy na grupy dziewcząt i chłopców przy realizacji niektórych tematów oraz ze względu na zapewnienie młodzieży dobrowolności uczestnictwa wskazane byłoby przeprowadzanie tych zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.” W uzasadnieniu do projektu czytamy „Wykreślenie ww. treści nie nakłada obligatoryjnie obowiązku innego planowania rozkładu lekcji – ma na celu traktowanie zajęć Wychowania do życia w rodzinie na równi z pozostałymi zajęciami realizowanymi w szkole”.

Zajęcia WDŻ są obligatoryjne z mocy rozporządzenia do realizacji w szkołach. Rodzice mogą jednak zdecydować o uczestnictwie dziecka w tych zajęciach. 

Drugie rozporządzenie wprowadza zmiany w zakresie:

  • wykazu lektur z języka polskiego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum oraz dla branżowej szkoły II stopnia dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej. W przypadku lektur obowiązkowych w projekcie proponuje się  zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z danej pozycji, co nie będzie skutkowało zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych.
  • podstawy programowej dla przedmiotu historia tańca w zakresie rozszerzonym - dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Zajęcia z przedmiotu historia tańcamogłyby być prowadzone w szkołach od roku szkolnego 2023/2024. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji i Nauki deklaruje, iż zostaną podjęte prace legislacyjne dające możliwość przeprowadzania egzaminu maturalnego z historii tańca jako przedmiotu dodatkowego – z uwzględnieniem zasad wprowadzenia zmian w zakresie przeprowadzenia egzaminu maturalnego.
  • warunków i sposobu realizacji przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie - podobnie jak w pierwszym rozporządzeniu.

Warto wiedzieć, że wszystkie zmiany w zakresie wykazu lektur dotyczą wyłącznie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego tj. podstawy programowej z dnia 14 lutego 2017 r. (ze zmianami) dla szkół podstawowych i szkoły branżowej I stopnia oraz z dnia 30 stycznia 2018 r. (ze zmianami) – dla szkół ponadpodstawowych.

Trzecie rozporządzenie natomiast wprowadza począwszy od roku szkolnego 2023/2024, możliwość realizacji przedmiotu „historia tańca” w zakresie rozszerzonym – dla zainteresowanych uczniów czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (po 8 godzin tygodniowo) oraz słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej (6 godzin tygodniowo) i w formie zaocznej (108 godzin w cyklu kształcenia). Realizacja takiego przedmiotu mogłaby się rozpocząć w klasie I, II lub III. 

Zmiana w tym zakresie zarówno w podstawie programowej, jak i ramowych planach nauczania dla publicznych szkół (określenie wymiaru godzin) została wprowadzana na wniosek Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. 

 

16-08-2021

ECRK s.c.
ul. Elektryczna 1/3 lok. 216
15-080, Białystok
Oddział Warszawa:
ul. Kabacki Dukt 18/7
 
Telefony

logo