Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem dla szkoły przede wszystkim z uwagi na odrębną podstawę programową oraz plan nauczania. Edukacja takich uczniów opiera się na indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające kreatywność, wychowanie fizyczne oraz religię lub etykę. Ponadto w myśl obowiązujących przepisów organizuje się zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Do zadań szkoły należy również dokumentowanie przebiegu nauczania, które w przypadku uczniów z tego rodzaju niepełnosprawnością ma odmienny charakter, a na koniec ocenianie ich osiągnięć edukacyjnych i zachowania, które nie odbywa się według znanej skali ocen określonej przepisami. Co za tym idzie zasady funkcjonowania ucznia w szkole ogólnodostępnej mają szczególny charakter i wymagają wzmożonej uwagi ze strony dyrektora i nauczycieli oraz rodziców. Tym samym przedstawiamy wszystkie prawne uzasadnienia dotyczące ww. kwestii zawarte w tabeli poniżej, co z pewnością pomoże dyrektorom we właściwej organizacji kształcenia uczniów z tego rodzaju niepełnosprawnością.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym |
|
Kształcenie specjalne |
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910):
|
Podstawa programowa |
Rozporządzenie z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.) dotyczy:
Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977, z późn. zm.) dotyczy:
|
Ramowy plan nauczania |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.):
|
Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny - IPET |
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910):
|
Kadra pedagogiczna |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309):
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2020, poz. 1289):
|
Ocenianie |
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327) – art. 44i ust. 7:
|
Promowanie |
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327) – art. 44o ust. 5:
|
Ukończenie szkoły |
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327) – art. 44q ust. 2:
|
Egzamin ósmoklasisty |
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327) – art. 44zw ust. 1:
|
Dzienniki lekcyjne |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (poz. 1646 ze zm.):
Do dziennika innych zajęć wpisuje się imiona i nazwiska odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, daty i tematy przeprowadzonych zajęć, liczbę godzin tych zajęć oraz odnotowuje się obecność odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
|
Arkusze ocen |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (poz. 1646 ze zm.):
|
Świadectwa szkolne |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U z 2019, poz. 1700):
|
Bożena Browarczyk
16-11-2020