Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wprowadziła obowiązek raportowania stanu zapewniania dostępności przez każdy podmiot publiczny, a zatem i szkoły, przedszkola i placówki oświatowe (art. 3 ww. ustawy). Taki raport należy sporządzać i przekazywać co 4 lata - najpóźniej do 31 marca danego roku, a także opublikować go na swojej stronie BIP, a jeśli takiej strony nie ma, to na swojej stronie internetowej (art. 11 ww. ustawy).
2025 rok jest rokiem, w którym należy opracować taki raport i złożyć wg. stanu na dzień 1 stycznia 2025 r. w terminie od 2 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r.
Jaki okres sprawozdawczy obejmuje?
- większość formularza obejmuje informacje za okres od 2 stycznia 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.
- w przypadku informacji o wniesionych do podmiotu wnioskach o zapewnienie dostępności architektonicznej i/lub informacyjno-komunikacyjnej sprawozdanie obejmie okres od 20 września 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.
- w przypadku informacji o wniesionych do podmiotu żądań zapewnienia dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych sprawozdanie będzie dotyczyć okresu od 23 czerwca 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.
Jaki jest zakres raportowania?
Raport obejmuje informacje o:
- spełnianiu (bądź nie) przez dany podmiot minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej (zgodnie art. 6 ww. ustawy)
- zapewnianiu dostępu alternatywnego wraz z uzasadnieniem konieczności jego zastosowania (zgodnie z art. 7 ustawy o zapewnianiu dostępności)
- o otrzymanych wnioskach/żądaniach zapewnienia dostępności i postępowaniu skargowym (art. 30 ustawy o zapewnianiu dostępności i art. 18 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych).
Gdzie znaleźć wzór raportu i jak go złożyć?
- wzór formularza raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami za 2025 r. jest dostępny na stronie internetowej BIP MFiPR.
- raport należy złożyć wyłącznie poprzez wypełnienie formularza dostępnego na: Portalu Sprawozdawczego GUS (PS GUS).
- wszelkie informacje na temat sposobu raportowania zostały udostępnione przez MFiPR w zakładce „raportowanie dostępności”.
- raport samodzielnie składa każdy podmiot publiczny, który posiada nr REGON i znalazł się w katalogu podmiotów publicznych do których GUS wyśle (do końca grudnia 2024 r.) powiadomienie o obowiązku wypełnienia raportu Informacja ta jest przesyłana do osoby zarządzającej sprawozdawczością GUS (OZS) w danym podmiocie publicznym (lub innej osoby, której OZS nada odpowiednie uprawnienia).
- każdy z tych podmiotów uzupełnia formularz elektroniczny w swoim imieniu. Nie jest konieczne przekazywanie papierowej wersji raportu. Po zatwierdzeniu formularza w PS GUS – należy go wydrukować do pliku pdf (taką funkcjonalność posiada PS GUS) a następnie umieścić na swojej stronie BIP lub jeśli takiej nie posiada na swojej stronie internetowej.
Instrukcja wypełniania raportu
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tekst jedn. z 2024 r. poz. 1411),
- ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (tekst jedn. z 2023 r. poz. 1440).
19-02-2025