W Dzienniku Ustaw z 2022 r. pod poz. 339 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 realizujące zapowiedzi ministerstwa dotyczące zwiększenia środków w ramach części oświatowej subwencji ogólnej na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w 2022 r. Tym samym dyrektor szkoły będzie mógł zorganizować w okresie od 1 marca do 20 grudnia 2022 roku dodatkowe zajęcia specjalistyczne - poza wymiarem godzin tych zajęć ustalonym przez dyrektora danej szkoły, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami uczniów w tym zakresie.
Czas na złożenie informacji o planowanych w szkole dodatkowych zajęciach specjalistycznych - do 21 lutego 2022 r.
W jakich szkołach mogą być organizowane dodatkowe zajęcia specjalistyczne?
Zajęcia te będą organizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.
Natomiast: „§ 10o. 2. Dodatkowych zajęć specjalistycznych nie organizuje się w:
1) oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych;
2) oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym:
a) szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
b) oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
3) branżowych szkołach II stopnia;
4) szkołach policealnych;
5) szkołach dla dorosłych;
6) szkołach polskich oraz szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.".
Jakie zajęcia można zorganizować?
Zajęcia specjalistyczne mogą obejmować: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły będzie informował rodziców uczniów lub pełnoletnich uczniów o możliwości uczestnictwa w ww. zajęciach i będzie ustalał wymiar godzin tych dodatkowych zajęć - także dla uczniów rozpoczynjących kształcenie w roku szkolnym 2022/2023. Zatem korzystanie z dodatkowych zajęć specjalistycznych przez uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego będzie dobrowolne i nieodpłatne.
Do dodatkowych zajęć specjalistycznych stosowane są przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., w zakresie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć specjalistycznych. Oznacza to, że m.in. dodatkowe zajęcia specjalistyczne będą prowadzone przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów posiadających kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć, w stosunku do uczniów, u których zauważono potrzebę objęcia takimi zajęciami ze względu na przesłanki wymienione w ww. rozporządzeniach. Ponadto zastosowanie mają przepisy dotyczące:
- maksymalnej liczebności uczniów na danych zajęciach (np.: korekcyjno-kompensacyjnych - maksymalnie 5 uczestników, logopedyczne - maksymalnie 4 uczestników, inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, które organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole, placówce oświatowej oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu jednostki - maksymalnie 10 dzieci);
- dokumentowania tych zajęć zgodnie z przepisami w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania (dziennik innych zajęć);
- czasu trawania zajęć (UWAGA! w przypadku szkół ponadgimnazjalnych czas trawania zajęć specjalistycznych to 60 minut).
Co więcej dodatkowe zajęcia specjalistyczne nie będą wykazywane w systemie informacji oświatowej ani ujmowane w arkuszu organizacji szkoły (§ 10q. 1 i 2).
Ile dodatkowych zajęć?
Szacunkowa liczba godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wyniesie:
- w szkole liczącej 100 uczniów – 63 dodatkowe godziny zajęć,
- w szkole liczącej 200 uczniów – 127 dodatkowych godzin zajęć,
- w szkole liczącej 300 uczniów – 191 dodatkowych godzin zajęć,
- w szkole liczącej 400 uczniów – 255 dodatkowych godzin zajęć,
- w szkole liczącej 500 uczniów – 319 dodatkowych godzin zajęć,
- w szkole liczącej 600 uczniów – 383 dodatkowe godziny zajęć.
Jaki czas realizacji?
Realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych będzie możliwa od 1 marca 2022 r. do 20 grudnia 2022 r. Termin rozpoczęcia zajęć będzie jednak zależał od decyzji dyrektora. Obejmie zatem uczniów którzy w roku szkolnym 2021/2022 już uczęszczają do danego typu szkoły, jak i tych, którzy w roku szkolnym 2022/2023 dopiero rozpoczną kształcenie w danym typie szkoły (klasy I).
Zadania dyrektora:
- ustalić liczbę godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych do realizacji w szkole od 1 marca do 20 grudnia 2022 r.;
- do 21 lutego 2022 r. złożyć do organu prowadzącego (szkoła publiczna) informację o planowanych w szkole dodatkowych zajęciach specjalistycznych na arkuszu przygotowanym przez MEiN, który zawiera: nazwę szkoły, adres jej siedziby i numer w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, nazwę jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym szkołę lub wskazanie właściwego ministra, liczbę godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych planowanych do realizacji, miejscowość i datę sporządzenia informacji, podpis dyrektora szkoły;
- poinformować rodziców o możliwości skorzystania z zajęć - w sposób ustalony w szkole;
- ustalić liczbę dodatkowych godzin różnego rodzaju zajęć specjalistycznych - zgodnie z rozpoznanymi potrzebami uczniów w tym zakresie, mając na uwadze, że są one w szczególności dedykowane uczniom, którzy nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego czy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a ich potrzeby w zakresie dodatkowego wsparcia zostały rozpoznane np. na poziomie szkoły przez nauczycieli;
- ustalić harmonogram dodatkowych zajęć specjalitycznych;
- ustalić osoby prowadzące zajęcia specjalistyczne zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;
- ustalić zasady prowadzenia dokumentacji (dziennik zajęć innych) oraz określić sposób prowadzenia sprawozdań, ewaluacji, oceny efektywności dodatkowych zajęć specjalistycznych.
Materiały dodatkowe:
Link do strony MEIN o zajęciach specjalistycznych:
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2022 r., poz. 339)
09-02-2022