9 czerwca br. Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało do konsultacji społecznych i uzgodnień resortowych 3 nowe projekty rozporządzeń:
- Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół;
- Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
- Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Najważniejsze zmiany w tych projektach rozporządzeń MEiN to nowy wykaz lektur, dodanie podstawy programowej z przedmiotu historia tańca, zmiana sposobu realizowania zajęć przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. Przybliżamy te zmiany.
Pierwszy przytoczony projekt przewiduje, począwszy od roku szkolnego 2023/2024, realizację przedmiotu „historia tańca” w zakresie rozszerzonym – dla zainteresowanych uczniów czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (po 8 godzin tygodniowo) oraz słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej (6 godzin tygodniowo) i w formie zaocznej (108 godzin w cyklu kształcenia). Realizacja takiego przedmiotu mogłaby się rozpocząć w klasie I, II lub III. W uzasadnieniu do projektu czytamy, że odpowiednie zmiany zostaną również przygotowane w zakresie egzaminu maturalnego.
Drugi projekt rozporządzenia przewiduje zmiany w wykazach lektur z zakresu edukacji polonistycznej na I etapie edukacyjnym (klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna) oraz z języka polskiego na II etapie edukacyjnym (klasy IV–VIII szkoły podstawowej). Zmiany te obejmują zarówno wykaz lektur podstawowych, jak i uzupełniających – tych przede wszystkim. W przypadku lektur obowiązkowych w projekcie proponuje się zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z danej pozycji, co nie będzie skutkowało zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych. W przypadku klas I–III zmiany dotyczą propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania.
Poza tym w projekcie proponuje się, z dniem 1 września 2021, zmianę w przypadku podstawy programowej przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie w części „Warunki i sposób realizacji”, polegającą na rezygnacji z zalecenia wskazującego, że ww. zajęcia powinny być przeprowadzane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Skreśla się tu zdanie „Ze względu na konieczność podziału klasy na grupy dziewcząt i chłopców przy realizacji niektórych tematów oraz ze względu na zapewnienie młodzieży dobrowolności uczestnictwa wskazane byłoby przeprowadzanie tych zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.” W uzasadnieniu do projektu czytamy „Wykreślenie ww. treści nie nakłada obligatoryjnie obowiązku innego planowania rozkładu lekcji – ma na celu traktowanie zajęć Wychowania do życia w rodzinie na równi z pozostałymi zajęciami realizowanymi w szkole”.
Trzeci projekt rozporządzenia przewiduje zmiany w zakresie:
Po pierwsze, wykazu lektur z języka polskiego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum oraz dla branżowej szkoły II stopnia dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej. W przypadku lektur obowiązkowych w projekcie proponuje się zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z danej pozycji, co nie będzie skutkowało zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych.
Po drugie, wprowadzenia dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum podstawy programowej dla przedmiotu historia tańca w zakresie rozszerzonym. Zajęcia z przedmiotu historia tańcamogłyby być prowadzone w szkołach od roku szkolnego 2023/2024. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji i Nauki deklaruje, iż zostaną podjęte prace legislacyjne dające możliwość przeprowadzania egzaminu maturalnego z historii tańca jako przedmiotu dodatkowego – z uwzględnieniem zasad wprowadzenia zmian w zakresie przeprowadzenia egzaminu maturalnego.
Poza tym podobnie, jak w projekcie drugim, proponuje się zmianę warunków i sposobu realizacji przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.
Warto wiedzieć, że wszystkie zmiany w zakresie wykazu lektur dotyczą wyłącznie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego tj. podstawy programowej z dnia 14 lutego 2017 r. (ze zmianami) dla szkół podstawowych i szkoły branżowej I stopnia oraz z dnia 30 stycznia 2018 r. (ze zmianami) – dla szkół ponadpodstawowych.
Szczegółowe wyjaśnienie proponowanych zmian zamieszczone zostało w uzasadnieniach projektów rozporządzeń.
Przypominamy także, że 26 maja pojawił się projekt rozporządzenia zmiejającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, który rozszerza katalog kursów kwalifikacyjnych, które mogą prowadzić placówki doskonalenia nauczycieli. Nowelizacja rozporządzenia umożliwiłaby prowadzenie przez akredytowane placówki doskonalenia nauczycieli kursów kwalifikacyjnych w zakresie:
- wychowania do życia w rodzinie;
- przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne artystyczne w szkołach artystycznych i placówkach kształcenia artystycznego.
Podstawa prawna:
Jadwiga Osińska
11-06-2021