Minister Edukacji i Nauki na początku kadencji nowej Rady Dzieci i Młodzieży, działającej przy MEiN i skupiającej uczniów i studentów z całej Polski - wystąpił do uczniów, aby we własnym gronie skonsultowały we wszystkich województwach to, w jaki sposób podejść do zagadnienia używania telefonów komórkowych w szkołach. Rada przeprowadziła ogólnopolskie konsultacje, w których wzięło udział prawie 1,6 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych. Ich wynikiem są rekomendacje, jakie RDiM przedstawiła Ministrowi.
Telefony komórkowe w szkołach – podsumowanie ogólnopolskich konsultacji
Ankieta przygotowana przez RDiM była anonimowa i zawierała 7 pytań. Podczas konferencji skupiono się na 3 kluczowych pytaniach:
Czy telefon pomaga ci w procesie edukacyjnym, nauce?
- 75 proc. uczniów odpowiedziało „tak”, 3 proc. odpowiedziało „nie”. 22 proc. pytanych uczniów nie miało zdania w tym temacie.
Czy korzystanie z telefonu podczas przerw powinno być ograniczone?
- W odniesieniu do szkół podstawowych 50 proc. odpowiedziało „tak”, 41 proc. „nie”.
- W odniesieniu do szkół ponadpodstawowych 66 proc. uczniów odpowiedziało „nie”, 31 proc. „tak”.
Czy korzystanie z telefonów podczas lekcji powinno być ograniczone?
77 proc. uczniów odpowiedziało, że korzystanie z telefonów podczas lekcji powinno być ograniczone, przy czym:
- 41 proc. odpowiedziało „tak, dozwolone wyłącznie w celach edukacyjnych”,
- 18 proc. odpowiedziało „tak, ograniczone w szkole podstawowej”,
- 16 proc. odpowiedziało „powinno być ograniczone w każdym typie szkół”,
- 2 proc. uczniów odpowiedziało „tak, ograniczone w szkole ponadpodstawowej”
Przeciwnego zdania było 18 proc. uczniów, którzy na pytanie „Czy korzystanie z telefonów podczas lekcji powinno być ograniczone?” odpowiedziało „nie”. 5 proc. uczniów nie miało zdania na ten temat
Telefony komórkowe w szkołach – rekomendacje
- Wprowadzanie do szkół nowoczesnych, interaktywnych metod nauczania.
- Rozwój i upowszechnienie aplikacji mobilnych, portali internetowych poświęconych tematyce edukacyjnej.
- Programy profilaktyczne na temat bezpiecznego korzystania z internetu, konsekwencji hejtu, skutków nadużywania korzystania z telefonów.
- Wprowadzenie do programu nauczania większej liczby elementów wiedzy praktycznej na temat korzystania z nowych narzędzi cyfrowych.
- Udoskonalenie podstawy programowej z informatyki, dostosowanie jej do potrzeb współczesnej młodzieży oraz wyzwań związanych z nowymi technologiami.
- Większy nacisk na integrację oraz budowanie relacji między uczniami w szkole.
Rekomendacje dla szkół podstawowych
- Telefon i inne elektroniczne urządzenia mobilne w szkole podstawowej tylko do użytku w celach edukacyjnych i do kontaktu z rodzicami za zgodą nauczyciela.
Rekomendacje dla szkól ponadpodstawowych
- Możliwość korzystania z elektronicznych urządzeń mobilnych w celach edukacyjnych podczas lekcji za zgodą nauczyciela.
- O zasadach używania telefonu podczas przerw decyduje dyrektor, rada rodziców i samorząd uczniowski.
3-02-2023