OSWOIĆ TIK,
czyli - jak pracować w szkole z nowymi technologiami?
Celem programu jest poszerzenie kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystywania TIK na lekcjach przedmiotowych. Zakłada on zapoznanie nauczycieli z rolą technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów), w procesie uczenia się – nauczania. Udział w programie pozwoli nauczycielom przezwyciężyć obawy oraz uzyskać sprawność w wykorzystywaniu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w codziennej praktyce szkolnej.
Założenia:
- Na program składają się cztery jednodniowe sesje szkoleniowe w formule warsztatowej (każda 8 godz. dydaktycznych) w grupach max. 16 – 20 osób.
- W okresie między poszczególnymi sesjami, Uczestnicy realizują w swojej szkole ustalone zadania związane z wdrażaniem elementów TIK na prowadzonych przez siebie zajęciach edukacyjnych. Działania te są indywidualnie omawiane i ewaluowane z prowadzącym warsztaty Trenerem, który dostępny jest dla uczestników przez cały okres realizacji programu, także poza warsztatami.
- Równolegle, pomiędzy warsztatami, grupa współpracuje ze sobą online i offline, wymieniając się pomysłami, doświadczeniami, uwagami związanymi z wdrażanymi w szkole rozwiązaniami dydaktycznymi. Służy to także budowaniu społeczności nauczycieli – innowatorów.
- Po ukończeniu rocznego programu szkoleniowego nauczyciele otrzymują certyfikaty uczestnictwa w programie oraz tytuł Szkolnego Lidera TIK.
Ramowy program:
- Zapoznanie uczestników z rolą technologii w procesie uczenia się - nauczania
- Wypracowanie zasad wprowadzania TIK do praktyki szkolnej
- Wprowadzenie do lekcji przedmiotowych nowatorskich metod dydaktycznych, wykorzystujących TIK, które sprzyjają motywacji i aktywności uczniów (odwrócona klasa, gamifikacja, WebQuest, Problem Based Learning itp.)
- Poznanie oraz wypracowanie sprawności posługiwania się wybranymi programami oraz aplikacjami wykorzystywanymi podczas zajęć lekcyjnych
- Projektowanie konkretnych sytuacji edukacyjnych, w których wykorzystywanie będą poznawane programy oraz aplikacje
- Planowanie lekcji z wykorzystaniem TIK (konspekty, scenariusze)
- Poznanie wartościowych zasobów edukacyjnych dostępnych online
- (Współ-)praca w chmurze
- TIK w realizacji projektu edukacyjnego
- Bezpieczeństwo w sieci
- Prawo autorskie a TIK: wykorzystywanie, tworzenie i udostępnianie materiałów edukacyjnych na różnych licencjach
- Aranżacja przestrzeni klasowej / szkolnej w kontekście pracy z TIK
- Lekcje poza szkołą z wykorzystaniem technologii mobilnych
- Model SAMR, czyli kolejne etapy pracy z TIK w środowisku szkolnym
- Określenie zasad ewaluacji pracy z TIK