Zobacz inne artykuły:
zdjecie_aktualnosci
Nieobowiązkowe prace domowe - jak wspierać samodzielną naukę uczniów?
zdjecie_aktualnosci
Drugi rok przygotowania do zawodu nauczyciela
zdjecie_aktualnosci
Oswiatowo.pl


Kształcenie zawodowe i fundusze unijne
zdjecie_aktualnosci

Szkoły lub placówki prowadzące kształcenie zawodowe mogą korzystać z różnego rodzaju wsparcia w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

Wsparcie kierowane jest przede wszystkim do:

  • publicznych i niepublicznych szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe;
  • szkół specjalnych przysposabiających do pracy,
  • uczniów i słuchaczy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe;
  • nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego;
  • instruktorów praktycznej nauki zawodu;
  • osób dorosłych zainteresowanych z własnej inicjatywy zdobyciem, uzupełnieniem lub podnoszeniem kompetencji lub kwalifikacji zawodowych;
  • instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, np. pracodawców, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych.

Wsparcie może objąć, np.:

  • doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu;
  • podnoszenie umiejętności, kompetencji oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów i słuchaczy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe oraz osób dorosłych zainteresowanych z własnej inicjatywy zdobyciem, uzupełnieniem lub podnoszeniem kompetencji lub kwalifikacji zawodowych;
  • tworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów;
  • rozwój współpracy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym;
  • kształtowanie i rozwijanie u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy (jako uzupełnienie działań);

Zakres wsparcia dotyczącego doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu, może dotyczyć, np. takich działań: kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące; praktyki lub staże w przedsiębiorstwach; studia podyplomowe; programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, ze szczególnym uwzględnieniem nadawania uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw. Trzeba pamiętać o tym, że zakres doskonalenia nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego, musi być zgodny z potrzebami szkoły lub placówki systemu oświaty prowadzącej kształcenie zawodowe w zakresie doskonalenia nauczycieli, z zapotrzebowaniem ww. podmiotów na nabycie przez nauczycieli określonych kwalifikacji, umiejętności lub kompetencji oraz z zapotrzebowaniem rynku pracy.

Zakres wsparcia dotyczącego podnoszenia umiejętności, kompetencji oraz uzyskiwania kwalifikacji zawodowych przez uczniów i słuchaczy szkół lub placówek systemu oświaty to m.in.: staże zawodowe; pomoc stypendialna dla uczniów lub słuchaczy szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów zawodowych (z wyłączeniem osób dorosłych); dodatkowe zajęcia specjalistyczne; udział w zajęciach prowadzonych w szkole wyższej; wsparcie uczniów lub słuchaczy w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy; doradztwo edukacyjno-zawodowe. Ubiegając się o powyższe formy wsparcia musimy uwzględnić indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów i słuchaczy.

W przypadku tworzenia w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów należy skorzystać ze szczegółowego katalogu wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów opracowanego przez MEN i udostępnionego za pośrednictwem strony internetowej administrowanej przez MEN (http://efs.men.gov.pl/dokumenty/wytyczne-w-zakresie-realizacjiprzedsiewziec-z-udzialem-srodkow-europejskiego-funduszu-spolecznego-w-obszarze-edukacji-nalata-2014-2020/). Istnieje możliwość zakupu wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych o parametrach wyższych niż opisane w katalogu celem realizacji programu nauczania i osiągnięcia rezultatów projektu. Jeżeli zawód nie został ujęty w katalogu wyposażenia pracowni i warsztatów szkolnych, zakup wyposażenia pracowni dokonywany jest zgodnie z podstawą programową dla danego zawodu. Istotne jest indywidualnie zdiagnozowane zapotrzebowanie z uwzględnieniem wniosków z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia.

Wsparcie polegające na rozwoju współpracy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym może obejmować m.in. włączenie pracodawców lub przedsiębiorców w system egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz kwalifikacje mistrza i czeladnika w zawodzie. Wsparcie to może także przyjąć, np. formę: tworzenia klas patronackich w szkołach; współpracę w dostosowywaniu oferty edukacyjnej w szkołach i w formach pozaszkolnych do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy; opracowanie lub modyfikację programów nauczania; współpracę szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z uczelniami wyższymi. Działania te muszą być prowadzone z uwzględnieniem prognoz dotyczących zapotrzebowania rynku pracy na określone zawody i wykształcenie w określonych branżach, z wykorzystaniem ogólnopolskich i regionalnych badań i analiz oraz uzupełniająco informacji ilościowych i jakościowych dostępnych za pośrednictwem powołanego z inicjatywy Komisji Europejskiej portalu EU Skills Panorama. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1329_pl.htm

Należy pamiętać, że element wniosku o dofinansowanie projektu stanowią wnioski z diagnozy czyli indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty albo osób obejmowanych wsparciem.

A gdzie szukać informacji o funduszach na edukację zawodową?

Informacje na ten temat można znaleźć w ogłoszeniach o naborach wniosków na portalu funduszy europejskich https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/skorzystaj/nabory/#/domyslne=1 oraz w serwisach regionalnych programów poszczególnych województw.

Poniżej wykaz stron internetowych programów regionalnych, na których są obecnie ogłoszone planowane (w terminie marzec-maj 2019) nabory wniosków dotyczące edukacji zawodowej.

https://rpo.slaskie.pl/

https://wrpo.wielkopolskie.pl/

http://www.mojregion.eu/index.php/rpo/strona-glowna-rpo  (tu 2 różne nabory)

http://www.rpo-swietokrzyskie.pl/ (tu 2 różne nabory)

 

Źródło:

Zmienione i stosowane od 1 stycznia 2018 r. Wytyczne Ministra Rozwoju (MR/2014-2020/19(03)) w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014–2020,  zamieszczone na stronach internetowych administrowanych przez Ministerstwo Rozwoju: http://www mr.gov.pl w zakładce Czym się zajmujemy/Fundusze Europejskie/Wytyczne/Wytyczne na lata 2014-2020 oraz http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl w zakładce Zapoznaj się z prawem i dokumentami.

 

Jadwiga Osińska

18-03-2019

ECRK s.c.
ul. Elektryczna 1/3 lok. 216
15-080, Białystok
Oddział Warszawa:
ul. Kabacki Dukt 18/7
 
Telefony

logo