Zobacz inne artykuły:
zdjecie_aktualnosci
SIO w praktyce – zadania do końca roku szkolnego
zdjecie_aktualnosci
Edukacja z wojskiem. Komunikat Minister Edukacji
zdjecie_aktualnosci
Nieobowiązkowe prace domowe - jak wspierać samodzielną naukę uczniów?


Edukacja przedszkolna i fundusze unijne
zdjecie_aktualnosci

Przedszkola, szkoły, w których prowadzone są oddziały przedszkolne, punkty przedszkolne mogą korzystać z różnego rodzaju wsparcia w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

 

Wsparcie kierowane jest do:

  • dzieci w wieku przedszkolnym;
  • nowo utworzonych i istniejących ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), w tym specjalnych i integracyjnych:
  • nauczycieli w nich zatrudnionych.

 

Zakres wsparcia na rzecz wychowania przedszkolnego może obejmować:

  • tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowo utworzonych OWP (również specjalnych i integracyjnych);
  • dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym;
  • rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów;
  • wydłużenie godzin pracy OWP;
  • doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli OWP do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

Należy pamiętać, że realizacja wsparcia dla OWP musi być każdorazowo poprzedzona diagnozą przygotowaną przez OWP, organ prowadzący OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji. Diagnoza taka dotyczy m.in. dostępności miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dla dzieci z niepełnosprawnościami, bazy lokalowej, oferty edukacyjnej z katalogiem dodatkowych zajęć, zapotrzebowania na usługi edukacji przedszkolnej, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, które będą objęte wsparciem. Podmiot przeprowadzający diagnozę powinien mieć możliwość skorzystania ze wsparcia instytucji systemu wspomagania pracy OWP, tj. placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznej, biblioteki pedagogicznej. Wynik takiej diagnozy powinien stanowić element wniosku o dofinansowanie.

 

A gdzie konkretnie przedszkola znajdą fundusze?

Przede wszystkim w regionalnych programach operacyjnych.

Informacje na ten temat można znaleźć w ogłoszeniach o naborach wniosków na portalu funduszy europejskich

https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/skorzystaj/nabory/#/domyslne=1

oraz w serwisach regionalnych programów poszczególnych województw.

Oto wykaz stron internetowych programów regionalnych, na których są obecnie ogłoszone planowane (w terminie marzec-kwiecień 2019) nabory wniosków dotyczące edukacji przedszkolnej:

https://rpo.lodzkie.pl/

http://www.mojregion.eu/index.php/rpo/strona-glowna-rpo (serwis RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

http://rpo.lubuskie.pl/

https://wrpo.wielkopolskie.pl/


Źródło:

Zmienione i stosowane od 1 stycznia 2018 r. Wytyczne Ministra Rozwoju (MR/2014-2020/19(03)) w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014–2020,  zamieszczone na stronach internetowych administrowanych przez Ministerstwo Rozwoju: http://www mr.gov.pl w zakładce Czym się zajmujemy/Fundusze Europejskie/Wytyczne/Wytyczne na lata 2014-2020 oraz http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl w zakładce Zapoznaj się z prawem i dokumentami.

 

Jadwiga Osińska

12-03-2019

ECRK s.c.
ul. Elektryczna 1/3 lok. 216
15-080, Białystok
Oddział Warszawa:
ul. Kabacki Dukt 18/7
 
Telefony

logo