Przedszkola, szkoły, w których prowadzone są oddziały przedszkolne, punkty przedszkolne mogą korzystać z różnego rodzaju wsparcia w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).
Wsparcie kierowane jest do:
- dzieci w wieku przedszkolnym;
- nowo utworzonych i istniejących ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), w tym specjalnych i integracyjnych:
- nauczycieli w nich zatrudnionych.
Zakres wsparcia na rzecz wychowania przedszkolnego może obejmować:
- tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowo utworzonych OWP (również specjalnych i integracyjnych);
- dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym;
- rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów;
- wydłużenie godzin pracy OWP;
- doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli OWP do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Należy pamiętać, że realizacja wsparcia dla OWP musi być każdorazowo poprzedzona diagnozą przygotowaną przez OWP, organ prowadzący OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji. Diagnoza taka dotyczy m.in. dostępności miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dla dzieci z niepełnosprawnościami, bazy lokalowej, oferty edukacyjnej z katalogiem dodatkowych zajęć, zapotrzebowania na usługi edukacji przedszkolnej, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, które będą objęte wsparciem. Podmiot przeprowadzający diagnozę powinien mieć możliwość skorzystania ze wsparcia instytucji systemu wspomagania pracy OWP, tj. placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznej, biblioteki pedagogicznej. Wynik takiej diagnozy powinien stanowić element wniosku o dofinansowanie.
A gdzie konkretnie przedszkola znajdą fundusze?
Przede wszystkim w regionalnych programach operacyjnych.
Informacje na ten temat można znaleźć w ogłoszeniach o naborach wniosków na portalu funduszy europejskich
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/skorzystaj/nabory/#/domyslne=1
oraz w serwisach regionalnych programów poszczególnych województw.
Oto wykaz stron internetowych programów regionalnych, na których są obecnie ogłoszone planowane (w terminie marzec-kwiecień 2019) nabory wniosków dotyczące edukacji przedszkolnej:
http://www.mojregion.eu/index.php/rpo/strona-glowna-rpo (serwis RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego)
https://wrpo.wielkopolskie.pl/
Źródło:
Zmienione i stosowane od 1 stycznia 2018 r. Wytyczne Ministra Rozwoju (MR/2014-2020/19(03)) w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014–2020, zamieszczone na stronach internetowych administrowanych przez Ministerstwo Rozwoju: http://www mr.gov.pl w zakładce Czym się zajmujemy/Fundusze Europejskie/Wytyczne/Wytyczne na lata 2014-2020 oraz http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl w zakładce Zapoznaj się z prawem i dokumentami.
Jadwiga Osińska
12-03-2019