Lata 2014-2020 to nowe możliwości finansowe, jeśli chodzi o środki unijne, także w dziedzinie edukacji. Uzyskanie funduszy na realizację projektów różnego typu umożliwia Europejski Fundusz Społeczny.
Zasady realizacji projektów realizowanych z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 zostały określone w dokumencie pt.: Wytyczne Ministra Rozwoju i Finansów, z dnia 1 stycznia 2018 roku
Wytyczne określają warunki i procedury realizacji projektów w obszarze edukacji w ramach zarówno krajowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, jak i Regionalnych Programów Operacyjnych, współfinansowanych ze środków EFS. Wytyczne dotyczą następujących obszarów edukacyjnych:
- edukacji przedszkolnej
- kształcenia ogólnego
- kształcenia i szkolenia zawodowego
- edukacji osób dorosłych
- oraz szkolnictwa wyższego
Dofinansowywane mogą być m.in. takie przedsięwzięcia jak: organizacja kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów dla dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów lub słuchaczy; wyposażenie szkolnych pracowni i warsztatów; pomoc stypendialna dla uczniów i młodzieży; praktyki i staże zawodowe; doradztwo zawodowe.
Warto śledzić serwis Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, a w szczególności ogłoszenia, w tym aktualne i nadchodzące nabory wniosków - www.power.gov.pl
oraz interesujący nas 1 z 16 serwisów Regionalnych Programów Operacyjnych, np.
województwa dolnośląskiego
województwa lubelskiego
www.rpo.lubelskie.pl/, itd.
O czym m.in. należy pamiętać przygotowując wniosek?
- Projekty w obszarze edukacji, podobnie jak i wszystkie inne projekty współfinansowane z EFS, muszą być zgodne z politykami horyzontalnymi, w tym z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju, z dnia 05 kwietnia 2018 roku, pt. „Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020”. We wniosku o dofinansowanie należy zastosować wyraźne zapisy potwierdzające zgodność z ww. zasadami i wskazać pozytywny wpływ projektu na realizację tych zasad, np. „wniosek umożliwi równościowy dostęp do projektu obu płciom i podkreśli możliwość i atrakcyjność udziału w zajęciach bez względu na płeć, promując wśród dziewcząt zajęcia postrzegane jako męskie (robotyka/programowanie)”.
- Ze środków unijnych mogą zostać pokryte tylko tzw. koszty kwalifikowane. Informacje znajdują się w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/42886/Wytyczne_w_zakresie_kwalifikowalnosci_19.pdf
oraz w katalogach kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowalnych, publikowanych przy konkretnych konkursach.
- Przy planowaniu wyposażenia szkolnych pracowni i warsztatów, pomocy dydaktycznych, narzędzi TIK oraz urządzeń sieciowych należy uwzględnić szczegółowy katalog opracowany przez MEN i udostępniany za pośrednictwem strony internetowej administrowanej przez MEN.
- A przede wszystkim należy pamiętać o dokładnym przestudiowaniu regulaminu konkursu.
Jadwiga Osińska
26-02-2019