Zobacz inne artykuły:
zdjecie_aktualnosci
E-doręczenia w jednostkach oświatowych – od 1 stycznia 2025 r.
zdjecie_aktualnosci
Kontrola planowa realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych – jak się do niej przygotować?
zdjecie_aktualnosci
Informacja MEN ws. realizacji programu Podróże z Klasą na terenach dotkniętych powodzią


Klasyfikacja śródroczna – wyjaśniamy najczęściej pojawiające się problemy
zdjecie_aktualnosci

Zgodnie z obowiązującymi przepisami klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w terminie określonym w statucie szkoły. 

W tym miejscu należy przypominać, iż ocena śródroczna nie ma konsekwencji prawnych, nie przesądza o promocji ucznia. Ani negatywne oceny klasyfikacyjne śródroczne, ani brak ustalenia ocen śródrocznych (nieklasyfikowanie) nie zatrzymują dalszego kształcenia ucznia w II okresie. O promocji lub ukończeniu szkoły decyduje dopiero klasyfikacja roczna lub końcowa. W świetle obowiązujących przepisów zapisy w statucie szkoły uzależniające uzyskanie promocji od poprawienia niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej śródrocznej 
w często wymaganym przez nauczyciela terminie jest niezgodne z przepisami, ponieważ prowadziłoby to do nadania klasyfikacji śródrocznej rangi zbliżonej do klasyfikacji rocznej, a przepisy tak nie stanowią. 

Istotne ponadto są zadania szkoły w sytuacji, gdy wyniki klasyfikacji śródrocznej ucznia wskazują, że jego poziom osiągnieć́ edukacyjnych uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej. Z zapisów § 14 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 373) wynika, że szkoła w takiej sytuacji powinna umożliwić uczniowi uzupełnienie braków. Nie powinno się więc stosować częstych praktyk polegających na przymuszaniu ucznia do „zaliczania” materiału z pierwszego okresu. 

Zaproponowana przez szkołę pomoc powinna być opisana w statucie i może obejmować, np.: zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, skorzystanie z konsultacji  prowadzonych przez nauczyciela lub udział w zajęciach pozalekcyjnych. Należy w tym miejscu podkreślić, że szkoła powinna umożliwić, co nie oznacza, że przymuszać ucznia do udziału. Jest to już decyzja ucznia i jego rodziców.

Często spotykaną praktyką szkół wynikającą z zapisów statutowych jest obowiązek ustalenia przewidywanych śródrocznych ocen klasyfikacyjnych oraz informowania o tych ocenach uczniów oraz ich rodziców. Działanie takie nie znajduje jednak oparcia w przepisach prawa. Wymienione wyżej czynności są natomiast obowiązkowe w przypadku klasyfikacji rocznej. Dodać należy, że również w przypadku śródrocznych ocen klasyfikacyjnych nie mają zastosowania przepisy art. 44n ustawy o systemie oświaty mówiące o możliwości wnoszenia do dyrektora szkoły zastrzeżeń, jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. 

 

Podstawa prawna:

 

Bożena Browarczyk

18-01-2024

 

ECRK s.c.
ul. Elektryczna 1/3 lok. 216
15-080, Białystok
Oddział Warszawa:
ul. Kabacki Dukt 18/7
 
Telefony

logo