Zobacz inne artykuły:
zdjecie_aktualnosci
E-doręczenia w jednostkach oświatowych – od 1 stycznia 2025 r.
zdjecie_aktualnosci
Kontrola planowa realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych – jak się do niej przygotować?
zdjecie_aktualnosci
Informacja MEN ws. realizacji programu Podróże z Klasą na terenach dotkniętych powodzią


Skargi na działalność szkoły – kto, jak i kiedy odpowiada?
zdjecie_aktualnosci

Organy państwowe, samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organizacji społecznych rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości i zgodnie z kompetencjami. Rozpatrywanie skarg i wniosków nie jest prawem, lecz obowiązkiem organu.

Skargi wpływające do szkoły mogą być składane na nauczycieli, na uczniów, na pracowników szkoły czy też na dyrektora szkoły.  

Zgodnie z zapisami art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe Dyrektor kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Zatem w sytuacji wpłynięcia skargi na pracowników czy uczniów szkoły, to on posiada kompetencje do rozpatrzenia skargi.

W przypadku skargi na działalność dyrektora szkoły jest ona rozpatrywana przez organy właściwe do jej rozpatrzenia. Ustawa Prawo oświatowe wprowadziła wyraźny podział kompetencyjny w zakresie nadzoru pomiędzy organem prowadzącym (burmistrzem, prezydentem, radą powiatu), a organem sprawującym nadzór pedagogiczny (kuratorem oświaty). Mianowicie pierwszy z nich sprawuje nadzór nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, zaś kurator sprawuje nadzór pedagogiczny przejawiający się ocenianiem stanu szkół i nauczycieli w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. W związku z powyższym rozpatrywanie skarg na działalność dyrektora odbywa się zgodnie z właściwością organów i tylko w zakresie ich kompetencji. Nawet w przypadku błędnego zaadresowania skargi, np. zostaje ona przez skarżącego złożona w szkole, organ, który ją otrzymał, a nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ (art. 231 kpa).

Rodzice ucznia mogą składać skargi:

  • na podstawie regulacji zapisanych w statucie, gdy dotyczą one naruszeń praw ucznia (98 ust. 1 pkt. 17 ustawy Prawo oświatowe).
  • według zasad przewidzianych w ustawie z dnia 14 czerwca1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

W przypadku skarg dotyczących naruszeń praw ucznia, dyrektor szkoły postępuje zgodnie z zapisami statutu – należy tu pamiętać o ujęciu w statucie zapisów, które określą tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw uczniowskich.

Tryb rozpatrywania skarg, które wiążą się z zaniedbaniami lub nienależytym wykonywaniem zadań przez właściwe organy szkoły oraz przez ich pracowników, a dotyczących ogólnie ich pracy, wypełniania przez dyrektora szkoły zadań przewodniczącego rady pedagogicznej i współpracy z rodzicami, powinien zostać określony w przyjętej przez dyrektora szkoły procedurze/regulaminie. Procedura/regulamin ten musi uwzględniać postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r., poz. 46). Reguluje ono tę kwestię w odniesieniu do organów samorządowych jednostek organizacyjnych, a więc również szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z zapisami ww. rozporządzenia, organ właściwy do załatwienia sprawy rozpatruje skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Mogą one być wnoszone nie tylko pisemnie, ale także za pośrednictwem poczty elektronicznej, a nawet ustnie do protokołu. W każdej z wyżej wymienionych sytuacji należy zawiadomić skarżącego o sposobie załatwienia sprawy. W przypadku odmowy jej rozpatrzenia zawiadomienie powinno zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne uzasadniające odmowę.

Skragę może rozpatrzeć pracownik upoważniony przez dyrektora szkoły, jednak nie może to być pracownik, którego skarga dotyczy ani też pracownik podległy służbowo osobie, na którą złożono skargę.

 

Podstawy prawne:

Art. 68 ust. 1 pkt 1, art. 98 pkt 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.).

Art. 227, art. 231 ustawy z dnia 14 czerwca1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r., poz. 46).

 

Bożena Browarczyk

27-02-2019

 

ECRK s.c.
ul. Elektryczna 1/3 lok. 216
15-080, Białystok
Oddział Warszawa:
ul. Kabacki Dukt 18/7
 
Telefony

logo