2 Kursy
Nauczanie
Rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia to jedno z najważniejszych wyzwań szkoły w dzisiejszych czasach. Ogromna liczba informacji, która – docierając różnymi kanałami – zalewa nas każdego dnia, wymaga umiejętności ich krytycznej analizy, selekcji pod kątem rzetelności, wiarygodności czy użyteczności. Narzędziem wspierającym rozwijanie umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów są pytania. Pytania w procesie uczenia się–nauczania mają wielką moc. Od tego, jakie pytania zada nauczyciel zależy to, jakie procesy myślowe uruchomi uczeń. Z kolei stwarzanie uczniom przestrzeni do formułowania własnych pytań to strategia sprzyjająca wywołaniu u uczniów zaciekawienia, skłaniająca do zastanowienia się, zachęcająca do poszukiwania różnych dróg rozwiązania postawionego problemu.
Jak pracować z pytaniami na lekcjach? Jak zadawać pytania, by nie sprawdzały jedynie znajomości prostych faktów, lecz uruchamiały u uczniów bardziej złożone procesy myślowe? Jak rozwijać myślenie pytajne uczniów? Na te pytania znajdziesz odpowiedź dzięki kursowi.
Nauczanie
Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów to jedno z najważniejszych wyzwań szkoły w dzisiejszych czasach. Nic dziwnego, bowiem myślenie kreatywne jest warunkiem niezbędnym dla kształtowania umiejętności krytycznego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów oraz powstawania i wdrażania innowacji. Rolą nauczyciela jest więc tworzenie takich sytuacji edukacyjnych na lekcjach przedmiotowych, które stymulują myślenie twórcze i wyzwalają kreatywność uczniów.
Program kursu:
Moduł I: Teoretyczny, wprowadzający:
Moduł II: Trening kreatywności:
Moduł III: Metody twórczego rozwiązywania problemów (szczegółowe omówienie wybranych metod sprzyjąjących rozwojowi kreatywności wraz z przykładami pokazującymi zastosowanie ich w praktyce)
Moduł IV: Praktyki i metody dydaktyczne wspierające rozwój kreatywności u uczniów, w tym: